1961
Ohjaus Marlon Brando, tuottaja Frank Rosenberg, käsikirjoitus Guy Trosper ja Calder Willinghan, kuvaus Charles Lang, näyttelijät Brando (Rio), Karl Malden (Dad Longworth), Pina Pellicer, Katy Jurado, Ben Johnson, Slim Pickens, Timothy Carey, Rodolfo Acosta, Elisha Cook Jr. Brandon yhtiö oli mukana tuotannossa ja Brando myös osallistui käsikirjoituksen muokkaamiseen. Projektin alussa myös Peckinpah oli mukana.
Stanley Kubrick aloitti tämä filmauksen, mutta jätti työn kesken. Tuotantoyhtiö (Paramount) pyysi Brandoa ohjaamaan elokuvan. Brando kuvautti kuuden kuukauden aikana yli miljoona jalkaa (yli 300 000 metriä) filmiä, jonka ensimmäinen versio kesti yli viisi tuntia. Lopulta elokuva leikattiin kolmasosaan (141 min.) Mitä on leikattu pois, sillä lopputulos on itse asiassa aika verkkainen? Oliskohan Rion vankilassa oloa kuvattu? Vai oliko valtava filmin määrä Brandon kokemattomuuden ansiota.
Elokuvan lähtökohtana on Billy the Kidistä kertova Charles Neiderin romaani, mitä on vaikea tunnistaa elokuvan juonesta. Olen tuon romaanin lukenutkin vuosia sitten, mutta en muista siitä enää mitään. Rio ja Dad ovat Meksikossa ryöstöretken jälkeen jäämässä kiinni, jolloin he päättävät valita toisen hakemaan tuoreita hevosia. Brando hoitaa arpomisen, mutta järjestää niin, että Dad pääsee lähtemään. Dad ei lähde apuun, vaan pakenee ja jättää Rion vangiksi. Tästä alkutilanteesta kehittyy raju kostotarina, jossa on myös runsaasti romantiikkaa mukana. Kohdattuaan uudelleen Rio ja Dad käyvät kissa ja hiiri -leikkiä, jossa kumpikin on uskovinaan toisen kertomuksia. Dad on naimisissa ja kaupungin seriffinä arvostettu kansalainen. Dad suhtautuu hyvin omistushaluisesti vaimonsa tyttäreen, missä Rio näkee koston mahdollisuuden. Dad on kunniallinen kansalainen, jonka rikollinen menneisyys tiedetään vain pinnallisesti.
Vihan riivaama on saanut aika ristiriitaisia arvioita, mutta kolmannen katsomisen jälkeen asetan sen aika korkealle. Ei aivan huippujen joukkoon, mutta hyvästä elokuvasta on kysymys. Elokuvassa on hyvä tarina, loistava kuvaus upeissa maisemissa meren rannalla ja hyviä näyttelijäsuorituksia (Malden, Jurado, Pickens, Johnson). Etenkin Pickensin luihu apulaissheriffi tekee vaikutuksen. Johnson ei kai ole huono koskaan ollutkaan, mutta Maldenilla on taipumusta näytellä yli, mistä kenties pahin esimerkki on Cheyenne Autumn. Vai vaatiko Ford häneltä sitä?
Brando tekee Riosta ristiriitaisen sankarihahmon, joka ei juuri paremmasta tiedä ja on itsekin valmis valehtelemaan ja pettämään. Joskus tulee tunne, että Brando tekee Riosta elämää suuremman niillä taidoilla, joita hänellä on runsaasti käytettävissä. Välillä tulee tunne, että ohjaaja Brando viihtyy hiukan liikaakin näyttelijä Brandon kasvoissa ja ilmeissä.
Elokuva kuvaa monia erilaisia ihmissuhteita. Niitä, joissa toista ei petetä, vaikka oma henki on kyseessä; niitä, joissa toinen on vain väline omien etujen ajamiseen; niitä, joissa liittoudutaan vastapuolta epäillen; sekä niitä, joissa omistushalu näkyy paljaimmillaan.
Karl Malden kertoo muistelmissaan, että Brando soitti hänelle ja tarjosi osaa. Malden suostui näkemättä käsikirjoitusta ensimmäisen ja ainoan kerran elämässään. He olivat jo näytelleet Alaston satama -elokuvassa ja ystävystyneet. Maldenin mukaan Kubrick lähti, koska käsikirjoitus, erityisesti elokuvan loppu, oli kirjoittamatta. Brando ei ohjaajana kiirehtinyt, vaan odotti oikeita hetkiä, vaikkapa aaltojen kääntymistä oikealla tavalla rantaa kohden. Malden kehuu Brandon ohjausta kirjassaan, sillä hän huolehti kaikista näyttelijöistä ja jutteli jopa pienten sivuosien esittäjien kanssa ennen kuvausta. “Marlon halusi aidosti sanoa jotakin tällä ihmisluonnosta kertovalla elokuvalla – sen, että kukaan ei ole vain hyvä tai paha.” Alunperin Dadin piti olla täysin rehellinen suhteessa Rioon, mutta tuotantoyhtiö halusi toisin. Tästä suuttuneena Brando ja Malden pitivät kuukauden tauon filmauksessa. Tämän myönnytyksen myötä Brando menetti elokuvan kontrollin. Myös elokuvan loppu kuvattiin yhtiön tahdon mukaisesti.
Elokuva olisi ansainnut kuvauksesta Oscarin, sillä näin komeita kuvia ei usein näe. Elokuva on jostain syystä ns. public domain -tilassa, jonka vuoksi sitä saa monissa eri paketeissa. Laatu ilmeisesti vaihtelee suuresti.
Mitä tarkoittaa “One-eyed jacks”? Salapoliisityön jälkeen sen merkitys paljastui tällaiseksi: Korttipakan sotilas eli jätkä on englanniksi “jack” ja neljästä sotilaasta kaksi on yksisilmäistä eli kuvattu sivuprofiilissa. Nämä ovat hertta- ja patasotilas. Tarkistakaapa. Juonen kannalta tämän voisi tulkita vaikkapa näin. Rio ja Dad ovat kumpikin yksisilmäisiä, katsovat maailmaa toinen silmä peitossa. Tuo toinen silmä katsoo kieroon ja on kääntynyt pahuuden suuntaan. Näistä kahdesta Dad on kuitenkin sydämeltään musta eli patasotilas. Rion sydän paljastuu terveen punaiseksi. Hän kykenee avaamaan vielä toisenkin silmänsä.